Interview British Car Magazine

Geen interview met een importeur van een klassiekermerk dit keer. Geen interview met een restaurateur die ons de geheimen van zijn vak haarfijn uitlegt. ‘Wat dan wel?’; hoor ik u denken. ‘Wie hebben ze dan geïnterviewd voor British Car Magazine’?” Ik zal het u zeggen: we interviewden Olivier van Schaik van Fitzroy & Everest, importeur en verkoper van een levensstijl. Een levensstijl gebaseerd op een tijd dat de Britten over klinkerweggetjes tussen hun heggen doorschoten in een Jaguar of MG naar een cottage voor “afternoon tea on the lawn’: De tijd zonder mobiele telefoon, zonder McDonalds en Idols, een tijd van luxe …

British Car Magazine

British Car MagazineIn zijn winkel vinden we alles wat een man niet nodig heeft, maar waar hij eigenlijk niet zonder kan, gespecialiseerd in leren koffers voor achterop uw klassieker en in kleding voor de echte autorijder, leren pilotjackets, Chapal overalls, Mille Miglia helmen, autorijhandschoenen en zelfs de originele raceschoenen waar Stirling Moss en zijn concurrenten bij zweerden.

 

Laten we meteen met de deur in huis vallen: wat ruiken we?

British Car MagazineAh, goede vraag, wat jullie ruiken is de geur die ervoor zorgt dat klanten gemiddeld anderhalf uur in mijn winkel rondlopen. Het is de geur van opgepoetst messing, ingewaxte koffers, verse kopjes thee en vooral de geur van vervlogen tijden. Iedere koffer heeft een apart karakter, een eigen stijl, de ene wat doorleefder als de ander, een beetje zoals een mens.

British Car Magazine

 

 

 

 

 

 

Je bent negen jaar geleden begonnen, hoe was dat?

British Car Magazine

Ik besloot op een gegeven moment dat er meer moest zijn dan achter een bureau zitten en werken voor een baas. Ik heb toen op een gegeven moment de stoute schoenen aangetrokken en heb ontslag genomen. Ik ben echt heel klein begonnen, met een klein stapeltje koffers en wat accessoires in een prachtig pandje uit 1896 met een Morris Minor Delivery Van als vervoermiddel. Later zijn daar de leren clubfauteuils, het sport antiek, boeken en prenten bijgekomen en nu ben ik mijn eigen Fitzroy & Everest kleding en accessoires lijn aan het uitzetten. Van de perfecte race broeken van Suixtil, vintage style overalls tot leren riemen en van bomberjackets tot witte zijden sjaals. Ik weet nu dat ik er nooit miljonair van zal worden, maar ik vind het heerlijk om bezig te zijn met fraaie kwaliteitsspullen en ik ontmoet heel veel aardige mensen met vaak schitterende verhalen die bij mij in de winkel komen.

 

Wat zijn dat in het algemeen voor mensen?

British Car MagazineVeel van mijn klanten hebben een klassieke auto en komen een mooie leren koffer kopen voor achterop een chromen rek. Vaak kan ik al van ver horen wanneer er een klant aankomt. Het doffe geroffel van een oude uitlaat van een Morgan, Triumph, Porsche, MG of andere mooie stukjes oude techniek zorgt ervoor dat ik alvast theewater opzet. Het fijne is dat het mensen zijn die bezig zijn met hun passie en daarom bijna altijd heel erg vriendelijk zijn. Ze nemen echt even rustig de tijd om de juiste keuze te maken en vertrekken vaak met een koffer die perfect bij hun auto past, een set met de hand gemaakte leren riemen en leuke dingen zoals handschoenen of een leren cap.

 

Waar komen de meeste spullen uit je winkel vandaan?

British Car MagazineEngeland en soms Frankrijk. Alle antieke koffers en dingen zoals mijn zilveren prijsbekers, antieke golfclubs en tennisrackets komen uit Engeland. Daar is de levensstandaard altijd al anders geweest en iedere zichzelf respecterende Brit had in de jaren dertig twee of drie leren koffers voor als hij op reis ging en hij had een klein leren koffertje voor naar zijn werk. Ook had Engeland natuurlijk veel fabrikanten van sportauto’s in de jaren twintig tot zestig. Dat bevorderde het gebruik en zorgde er ook voor dat de koffers in goede staat werden gehouden. Ik moet wel zeggen dat het steeds moeilijker wordt om goede koffers te vinden. Op rommelmarkten hoef je echt niet meer te zoeken!

British Car MagazineDe spullen uit mijn Fitzroy & Everest collection, zo mag ik het graag noemen, komen altijd bij de beste leveranciers vandaan. Ik ben ook niet echt een antiquair pur sang, ik ben meer een lifestyle verkoper. Zo ben ik leverancier van bijvoorbeeld Swaine Adeney Brigg, makers van handgemaakte attachékoffers en Chapal artikelen zoals helmen, overalls, raceschoenen en jassen. Ook heb ik vliegeniershorloges (past weer leuk bij de pilot-jackets) en zijden sjalen van ruim twee meter, die wapperen namelijk het best als je met 60 mijl per uur door een krappe bocht komt…

British Car Magazine

Waarom Rotterdam?

Tsja, da’s een goeie, waarom Rotterdam? Laat ik voorop stellen dat ik persoonlijk een voorkeur heb voor Rotterdam omdat ik het een geweldige stad vind. Maar Rotterdam heeft veel mogelijkheden, allereerst omdat het in het westen van het land ligt en hoewel je verder naar het oosten en noorden veel klassiekerrijders vind, sta je nog versteld van het aantal liefhebbers in Rotterdam. We zitten in Kralingen, in een mooie, oude wijk waar veel mensen wonen die van kwaliteit houden en we zitten op een lokatie die ook vanaf de snelweg praktisch is te bereiken. Maar als ik diep in mijn hart kijk: wat is er nou mooier dan op een herfstige namiddag met de kap open over de Erasmusbrug rijden?

De vrouw achter de man?

British Car MagazineIk denk dat voor iedere man met een passie geldt dat hij een vrouw nodig heeft die hem begrijpt. Niet iedere vrouw ziet het zitten om tussen de hutkoffers en zebravellen te wonen! Eigenlijk denk ik dat we er kort over kunnen zijn, ze loopt graag met de Chapal jassen, had toen de vliegeniershorloges kwamen er als eerste eentje om haar pols zitten (al was ie echt te groot… haha) en ze drinkt graag thee. Vrij belangrijk.

Zijn er nog toekomstwensen?

British Car MagazineZeker! Te veel om op te noemen zelfs. Ik wil graag een keer een Fitzroy & Everest klassiekerrally of -toertocht organiseren. Mijn klantenkring is groot genoeg om een leuke deelnemerslijst samen te stellen, van oude Bentleys via MGA’s tot een student met een Royal Enfield motorfiets. Ook zou ik graag mijn eigen lijn helemaal uitzetten. Inclusief broeken, truien en bretels.

Wie zijn Fitzroy & Everest?

British Car MagazineHahahahaha, dat vragen veel mensen die binnenkomen. Ik citeer: “bent u meneer Fitzroy of meneer Everest?” Meestal ben ik dan meneer Fitzroy. Maar eerlijk gezegd zijn deze twee namen gewoon de twee gigantische bergen. Mount Fitzroy en Mount Everest. In de jaren dertig werden deze bergen door echt geharde mannen bedwongen. Wat een mooi woord vind ik dat, je bedwingt een berg, prachtig. Die mannen dus, dat waren veelal Britten die na hun studie op Oxford of Cambridge weinig anders deden dan rondtoeren in hun klassiekers en die zich gingen vervelen. Vaak gespierd van het roeien of rugby trokken ze er dan op uit op zoek naar avontuur, op ontdekkingsreis. Veel van hen gingen bergen bedwingen. Dit was het soort mannen dat spullen had die je nu in mijn winkel vind.

British Car MagazineHet heeft weer met die lifestyle te maken: mannen die zich de luxe van een avontuurlijk leven kunnen veroorloven. We zijn niet voor niets de Gentlemen’s Antique store, al komen ook veel vrouwen bij ons kopen. Cadeau’s voor verjaardagen, vaderdag of zomaar gewoon. Ze zeggen vaak dat het moeilijk is om iets te kopen voor mannen, maar “we beg to differ … “. Kijk rond, er staat genoeg wat een mannenhart sneller doet kloppen.

British Car MagazineNa enkele kopjes thee in een leren clubfauteuil waar we eigenlijk voorgoed in zouden willen blijven zitten en dit gesprek liepen we nog even een rondje door de winkel. Er was weinig te vinden wat we eigenlijk niet zouden willen hebben en waarvan we niet vonden dat het perfect zou passen bij iedere klassiekerrijder die we kennen. Na een warme handdruk snoven we een flinke hoeveelheid levenscharme in ons op en liepen langs van Schaik’s BSA Bantam motorfiets uit 1952 naar buiten. Eenmaal op straat stonden we weer met beide benen op de grond, maar we liepen wel fluitend naar de auto, een nieuw horloge om de pols en een zijden sjaal in de binnenzak.